onsdag 19 januari 2011

Vardagslivet med barn blir aldrig en tråkig och enformig vardag

Barnen: Oliver var hemma från barnehagen både måndag och tisdag med hosta. Han har haft feber i helgen så jag ville ha honom hemma tills han blir ordentligt frisk innan han ska tillbaka till barnehagen. Han har haft dåligt med vita blodkroppar och haft dåligt immunförsvar så det gäller att passa gott på vår lilla älskling. Eftersom jag är hemma med Amanda så kan jag ju ta tillfället i akt och få mysa så mycket som möjligt med dem. Så vi har kost oss med film, lagt pussel och klossar, lekt med bilar, ritat och limat.. Vi har haft ett par toppen dagar faktiskt=) Oliver har helt plötsligt slagit om och blivit en fröjd att ha att göra med. Klart att han har lite två-års fasoner kvar med ett härligt tillhörande temperament. Men nu spiser han och så sover han väldigt bra, förutom de dagar han har varit sjuk då har han så klart hostat och drömt en del och vaknat på natten och gråtit. Men annars har det varit toppen. Karl och jag har verklige känt att det har lättat så mycket de senaste veckorna. Han har fått varit frisk, han har ätit med god aptit, sovit gott på nätterna och lekt och pratat massor med både oss men också en hel del själv. Det är sånt stort framsteg för vår familj. Jag känner mig så lycklig och heldig dessa dagar. Är det så här det känns att ha barn då är det ju helt fantastiskt!!!

I går natt reagerade Amanda på något som jag hade ätit i förgår kväll och fått massor med utslag som klia så hon sov väldigt oroligt på natten. På morgonen hade hon bajsat igenom sin body, sin pyjamas och i mammas säng. Så vi for upp och böt blöja, sängkläder och gjorde oss iordning. Jag fick smörja henne med kortisonkräm och ge henne antihistamin. Efter att jag var färdig med Oliver och vi hade spist frukost så somnade Amanda och sova i tre timmar!!!!! Det var ju helt fantastiskt skönt för henne att hon fick sova så länge ostört! Hon var så klart på toppen humör när hon vakna efter en sån god sömn! Hon är för det mesta en väldigt glad bebis trots att hon sliter med exem, utslag och att hon inte får sova ordentligt. Hon är en riktig liten lycka min underbara bebis! Så pratar hon massor och leker med sina leker. Hon har även börjat att vända sig från mage till rygg! Du är så flink jenta mi!

Träningsmässigt: I måndags fick jag gå en tur när Karl kom hem från jobbet men eftersom vi bor i en lägenhet i botten av Karls mamma och pappas hus så har vi inte så mycket soltid här. Det känns verkligen när man må vara inne med sjuka barn. Så igår fick jag gå mig en tur mitt på dagen sammen med Amanda och fick lite sol på mig. Oliver var uppe hos bestemor sin och spiste lunch! Åh det var så härligt! Tusen tack för det! Vi gick i 45 minuter och det var mycket uppförsbackar så jag var ganska svettig när jag kom hem!

Jag lämna Amanda utanför i vagen ordentligt nerbäddad för och se om hon skulle få sova något. Hon vakna ca fyra gånger under den senaste timmen som jag gick ut och vagga henne till sömns. Hon fick ca 2, 5 timmes någorlunda sammanhängande sömn igår på dagen och det var väl så där.Målet mitt är att hon sover ostört och sammanhängande mella 2-3 timmar. Jag jobbar med att få henne att vara vaken tre timmar på morgonen sen sova 2-3 timmar sammanhängande. Vaken igen runt tre timmar för att sen få sig en någorlunda lång lur på eftermiddag. Men än så länge är det bara uppstyckat. Jag fick i alla fall göra 20 armhävningar och 60 sit-ups mellan gångerna jag gick ut och vagga på Amanda. Fick dock lite motstånd eftersom Oliver låg på mig eller la sina ben över mig när jag prövade och träna. Haha ja vad ska man göra? Han tyckte i alla fall att det var väldigt spännande att vara med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar