torsdag 13 augusti 2009

Hon är helt sjukt bra

Vår instruktör Kady, jag säger bara WOW, vilken ryttare! Igår skulle Kady gå igenom hur man förlänger och förkortar de olika gångarterna över bommar. Vi bestämde att bästa sättet för att vi verkligen skulle fatta hur man gör det rent praktiskt var att hon red och visade hur det skulle se ut. Å hon kan rida hon! Hon red denna häst ställd åt ett håll medans han gick åt ett annat, på tygel i volter, i förkortad och förlängd, skrit, trav och galopp. Allt detta med i princip slappa tyglar! Hon släppte handen och klappa om hästen och den bara fortsatte och gå lika fint som innan. Det är ju bara helt sjukt bra! Jag fattar det inte! Hur gör du Kady?? Jag sitter på den stackars hästen och jobbar mig svettig och så händer det, vid något tillfälle att jag råkar göra rätt och när jag ska böja mig fram och klappa för belöning så bara tappar hästen min all hållning som den ev har haft. Hahaha det är så orättvist. Jag vill vara lika duktig som dig Kady! Men det kommer mera. Hon skulle visa oss vilken skillnad det är när hästen går i förkortad eller förlängd gångart. Så hon satte upp två bommar med 15 meters avstånd mellan varandra och galopperade emellan dem och räknade galoppsteg. I förlängd galopp tog hästen fyra galoppsteg och i förkortad galopp fick hon honom ner i sån liten galopp så vi kunde räkna sju galoppsteg mellan samma avstånd på bommarna. Åh vad jag längtar till Trico kommer till mig. Vi ska öva och öva och bli så duktiga på detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar