tisdag 17 november 2009

En helt vanlig lördag - Biffen blev bränd

På lördagskvällen hade vi planerat lite mys. Laga lite extra god mat och umgås. Biff, potatis och sås. Karl hade hört sig för med mamman sin hur man steker biff för ingen av oss är särskilt bevandrad i den sortens matlagning. Först steker man smöret brunt och sen steks köttet på hög värme 2,5 min på var sida. Utan att lyfta på köttet tror jag den exakta orden var. Jag hade kommit hem från stallet, duschat och vi hade precis lagt Oliver. Jag hade gjort o ordning potatisen och såsen och Karl ställde sig för att steka biffen. Det fräste och skvätt av smöret långt upp på väggarna och det började bli svårt att se i lgh på grund av all matos från köttet. Lite försiktigt sa jag, -Karl jag tror att du måste ta av köttet och sänka värmen lite, köttet håller på att blir bränt. Så försökte jag lyfta lite på köttet. NEJ! Skrek Karl rätt ut. Man ska steka köttet 2,5 min i hög värme på var sida. Du kan inte hålla på och lyfta på köttet emellan!! Men snäll Karl nu går snart brandalarmet i gång. Du må se på köttet inte bara göra som du blir tillsagd vädjade jag till honom. Men nej han stod fast vid vad mamma May Britt sagt trots att han nästan brände ner hela lägenheten(Okej överdrev lite här). När det äntligen hade gått 2,5 minut så var det helt omöjligt att se i lägenheten och köttet var totalt bränt på ena sidan och helt rå och blodig på den andra. -Där ser du sa jag lite irriterat du kan ju inte bara göra som du blir tillsagd när du ser att det inte fungerar. Då fick han spel och flög ut ur lgh och smällde igen dörren. Där stod jag blikstilla och vågade knappt andas jag var så rädd att Oliver skulle vakna med ett ryck av den igensmällda dörren. Men han sov som tur var vidare. Såg på mitt totalt nergrisade kök och alla jag var tvungen att städa upp efter min kära älskade sambo. Kl var tio på kvällen och vi hade fortfarande inte spist någon middag. Jag satte ugnen på 200 grader, slängde in biffarna i ugnen och började städa iordning. Halv elva var maten klar och stod på bordet i ett rent kök. Gick upp i Karl föräldrars hus och letade efter Karl. Han hade lagt sig i sin syster säng med TV på och spelade kort på sin mobil. Han var så sårad stackarn för att jag hade varit så taskig och sagt åt honom att han att han gjort fel. Fick gulla och sussa med Karl för att han till slut skulle komma ner och äta sin middag. Ja en vanlig romatisk lördag kväll hos oss. Ibland känner jag att det är för mycket för mig att ha både ett litet barn och ett stort...Ställer jag för stora krav på min kära sambo? Jag tror jag ser för mycket på romatiska filmer för jag har fått för mig att detta inte är ett gott exempel på en romatisk, mysig kväll med sin käraste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar